Pages

Sunday, August 12, 2012

HANTARAN MAHAL, PERLU KE?


buat semua kawan yag baca blog ni..assalamualaikum..
apa khabar?
hari ni kan..aku telah menghabiskan banyak masa dengan mendengar ceramah-ceramah USTAZ AZHAR IDRUS melalui youtube..

cekorang bukak video bawah ni..



haa..best kan? so..ni la topik kita pada hari ni.."HANTARAN MAHAL, PERLU KE?"
okey..aku memang belum kahwin dan takde pengalaman pon mengenai hal ni..
tapi tak salah kan kalau share pendapat dan pandangan? (^^,)

hantaran kahwin ikut adat atau ikut agama?
kalau adat masyarakat kita, makin tinggi nilai hantaran seorang perempuan tu..maknanya makin tinggi la standard dia kan..contohnya..kalau lulusan SPM, sekian harga..kalau diploma sekian harga..begitulah seterusnya degree master phD dan bla bla bla..


tapi kalau ikut agama pulak..bak kata USTAZ AZHAR IDRUS..

http://1.bp.blogspot.com/-_BHNykmgUeY/TxOveOnImNI/AAAAAAAABbM/I8pJBxm-Egc/s1600/396258_300322440018100_105113242872355_983279_1423493645_n.jpg

dulu zaman study, ada pulak sorang lecturer cakap..

"biarlah lelaki tu susah sikit time nak kahwin, so kita boleh tengok sejauh mana dia berkorban untuk memiliki orang yang dia sayang..nanti dah kahwin dia jugak yang senang sebab makan minum terjaga"

haa..yang ni macam mana pulak?

hmm..tapi pada pandangan aku la..
buat apa kita nak kalut-kalut kacau bilau..semana mampu nya kita, tu la yang kita buat..
maksudnya kalau bajet sikit, buat lah seadanya..tapi kalau bajet besar orang kaya anak datuk tu, tak salah kot rasanya nak buat besar sikit..
cuma niat dan mentalilti tu yang kita kena perbetulkan..nilai hantaran bukanlah medium untuk kita menunjuk-nunjuk dan berlumba-lumba..
ibubapa pulak sepatutnya permudahkan la lagi urusan anak-anak nak bina masjid..jangan la demand sangat..hehe..
*ehek,memandai je nak nasihat orang tua*

apepon, kehidupan selepas kahwin tu lebih penting sebenarnya..yela, bila kahwin maka bertambah la tanggungjawab dan tanggungan kan?
tepuk dada tanyalah iman..

last..sebagai nasihat dan renungan berguna buat kita bersama..

http://4.bp.blogspot.com/-7xGw5e3qcI0/TxO_WT3F42I/AAAAAAAABbU/rIRpGr0bVIY/s1600/378030_300873526629658_105113242872355_984608_1930332563_n.jpg


0 comments:

Post a Comment